Vive la vie en France - Reisverslag uit Marseillan, Frankrijk van Marit Walraven - WaarBenJij.nu Vive la vie en France - Reisverslag uit Marseillan, Frankrijk van Marit Walraven - WaarBenJij.nu

Vive la vie en France

Door: Marit Walraven

Blijf op de hoogte en volg Marit

07 Juni 2015 | Frankrijk, Marseillan

Bonjour allemaal!

Oeps, ik wilde eigenlijk al eerder weer een verhaal plaatsen maar het kwam er maar niet van. Het is vandaag wel precies een jaar geleden dat ik terugkwam uit Amerika, dus eigenlijk juist mooie timing haha. Er is ondertussen alweer bijna een maand voorbij het allemaal nog veel leuker geworden hier! Ik ben helemaal gewend geraakt en het Franse campingleven bevalt me heel erg! Ik heb al veel leuke mensen leren kennen, naast de Fransen bij ons op de camping ga ik ook veel om met de mensen van de camping naast ons, ook van eurocamp enzo. En ook het animatie team zijn gezellige mensen. Eigenlijk hebben we elke avond wel dat we ergens wat gaan drinken, naar het strand gaan of iets anders leuks. Het zware schoonmaakwerk is ondertussen gelukkig helemaal klaar en vanaf 23 mei kregen we een hoop aankomsten! Op de laatste zondag dat we allemaal tegelijk vrij waren, 17 mei, zijn Jan, Marlies en ik een dagje naar Montpellier geweest, een grote studentenstad hier 3 kwartier vandaan. Vanaf Agde duurde het ongeveer een halfuurtje om met de trein bij Montpellier te komen. Het treinstation lag ik het centrum dus we konden overal makkelijk naartoe komen. Het was gelukkig nog niet heel erg druk omdat het voorseizoen is, en het weer was perfect! Mooie gebouwen gezien en op een terrasje een ijsje gegeten. Het is echt een mooie stad! Rond 8 uur de trein terug naar Agde genomen, en daar moesten we een taxi regelen wat nog wel een uitdaging was want er stond er geen een. Toen maar bij een restaurant aan de overkant gegeten en hun laten bellen, uiteindelijk waren we rond 10 uur weer terug op de camping. Hoewel het een ietwat vermoeiende vrije dag was vond ik het wel heel leuk om nog even wat van de omgeving te zien. Daarna twee dagen werken. Op woensdag waren we weer vrij, toen hebben we een beetje uitgeslapen en daarna met het team naar Sète geweest, een vissersdorpje hier in de buurt. Ook erg leuk, we hebben hier ook nog een tijdje op de rotsen bij de zee gezeten. We doen in de avond vaak leuke dingen met de andere medewerkers van de camping en van Beach Garden, we hebben al een standaard restaurantje waar we altijd naartoe gaan: la spagheteria. Op donderdag 21 mei we onze laatste schoonmaakdag, want op vrijdag begonnen de vele aankomsten. Totaal zo'n 35 aankomsten verdeeld over 3 dagen, lekker druk dus! Maar het was wel heel leuk om nu met de gasten bezig te zijn en in te checken enzo, de meesten hebben er erg veel zin in. Ook is de camping en het straatje nu wat levendiger omdat de campings bijna helemaal vol zitten. Die week daarop heel rustig aan, we hadden maar weinig aankomsten. Afgelopen weekend vertrokken een heleboel mensen weer dus toen was het weer even druk met schoonmaken, maar lang niet zoveel als eerst natuurlijk. Mijn vrije tijd besteed ik vooral aan naar het strand gaan met vrienden en vriendinnen, bij het zwembad relaxen en af en toe een uitstapje naar een dorpje hier in de buurt. Ook hebben we een terras gemaakt bij de tent dus hier zitten we vaak overdag en 's avonds met de anderen! Aanstaande dinsdag en donderdag zijn Marlies en ik weer samen vrij dus dan willen we weer ergens naartoe, alleen weten we nog niet waarheen! Al met al heb ik het erg naar m'n zin. Echt wel het tofste baantje wat ik ooit heb gehad! Het is een leuke camping, een mooie omgeving, het weer is top (soms zelfs een veel te warm als we moeten werken, zoals vandaag, in 30 graden schoonmaken is minder leuk) en vooral alle mensen hier maken het super. Helaas zit ik ook alweer op de helft van mijn tijd hier, het gaat zoals altijd weer veel te snel!! Als dit zo doorgaat wil ik straks niet meer terug naar Nederland :p

Nog een paar interessante/leuke feitjes over het leven in Frankrijk:
- zelfs in Frankrijk leven een aantal mensen nog steeds in een wereld zonder whatsapp
- van een kaasschaaf hebben ze nog nooit gehoord
- ook hier eten ze pas rond 8/9 uur in de avond, en er wordt veeel meer alcohol gedronken!
- in onze tent zijn al behoorlijk wat dieren langsgekomen: mieren, slakken, salamanders, vogels en zelfs twee egels
- ik ben best wel bruin geworden :)

En hoe het met mijn kennis van de Franse taal gaat? C'est bon!
Ik heb al best wel wat woordjes geleerd en de basics zitten er nog wel in, sowieso begrijp ik de meeste woorden wel en als er langzaam gepraat wordt kan ik soms zelfs gesprekken volgen. Maar vloeiend kan ik nog lang niet ! ;)

Ik spreek jullie snel weer!

Bisous (kusjes),

Bonjour everyone!

Oops, I wanted to post a new story earlier but I didn't have any time! Today is also the day I got back from the USA exactly one year ago so maybe it's good timing :) ve been here for over a month and I absolutely love it. I got used to this life pretty quickly and I have come to adore the French life. I've met lots of really nice people, besides the French employees of the campsite we've been hanging out a lot with the Dutch people on the campsite next to us. And also the people from the animation team are fun to go out with. We pretty much go out or to the beach with a group every night. The tough cleaning period was finished a few weeks ago and we finally started with the arrivals of the guests. On the last Sunday we were all off on the same day, Jan, Marlies and I went to Montpellier, a big college town about 45 minutes from here. From Agde it took us 30 minutes to get to Montpellier by train. The train station was in the city centre so it was easy to explore the city. Luckily it wasn't very busy because it's not high season yet. And the weather was amazing! We saw a lot of beautiful buildings and we ate ice cream in one of the squares. It's a beautiful city! Around 8 pm we took the train back to Agde and from there we wanted to take a cab but there weren't any. So we ate at a restaurant across the street and let them call :) though it was a tiring day, I'm glad we got to see some of the amazing area. Then we had to work on Monday and Tuesday, and on Wednesday we had another day off. We slept in for a bit and then went to Sète with the whole team, a nice fisherman's town about twenty minutes from here. We also sat on the rocks by the sea for an hour, the sea is so beautiful to look at. In the evenings we usually go out with the other employees of our campsite and Beach Garden, we even got a few of our own favorite spots. One of them is La Spagheteria, they have the most delicious pastas. On Thursday May 21st we had our last day of montage cleaning, because on Friday the many arrivals started. We had 35 arrivals in 3 days, so it was quite busy! But it's a lot of fun to talk to the guests and to check them in, way better than all the cleaning ;) most of them are very excited for their holiday so everyone is happy. The campsite and the Main Street are more alive now that there are more people. The week after was very relaxing because there wasn't much to do, we had three days off :) last weekend a lot of the guests left so unfortunately we had to clean again. In my free time I really like to go to the beach with my friends, or relax at the pool, or when we have enough time to visit one of the towns around here. We created a terrace at our tent so we often sit there. This upcoming Tuesday and Thursday Marlies and I have a day off and we want to visit another city but we still don't know where we want to go. To make a long story short: I really enjoy my life here! Definitely the best job I've had so far. The campsite is awesome, the area is beautiful and the weather is great (sometimes even too hot, like today, we had to clean while it was 30 degrees Celsius outside, not so much fun ;)), but mostly all the people here make this another amazing experience. Unfortunately I'm already halfway through my time here, like always time is flying by way too fast! If it continues like this maybe I don't want to go back to the Netherlands :p

And here are a few interesting/fun facts about living in France:
- even in France some people are still living in a world without whatsapp
- they have never heard of a cheese cutter
- French people always eat dinner around 8/9 pm, and we drink a lot more alcohol here!
- we've had a lot of visitors that aren't people in our tent: ants, snails, lizards, birds and even two hedgehogs. Crazy right?!
- I got pretty tan :)

And last but not least, how's my knowledge of the French language going? C'est bon!
I've learned quite a lot of new words, and remember some of the basics from high school. I understand most words when I see them and when others speak slowly, I can even understand what they're talking about sometimes. But I'm far from speaking it fluently lol.

I'll talk to you all soon!